Patent DEĞERLEME raporları alanında uzman bilirkişilerimiz tarafından hazırlanmaktadır.
Patentin niteliğine ve içeriğine göre seçilecek en uygun değerleme yöntemleri ile çalışmaktayız.
Neden patent değerleme yaptırmalısınız ?
Emek verdiğiniz patentinizin ve araştırma geliştirme çalışmalarınızın değerini belirlemek çabalarınızın sonucunu somutlaştırmak için ,
Kuracağınız bir ortaklıkta,lisans ya da franchising aşamasında zarar etmemek sözleşmede de yer bulacak patentlerinizin değerini tam olarak bilmek için ,
Patentiniz satılacak ise gerçek değerini belirlemek ve rapor ile somutlaştırmak için ,
Üretime geçecek olan patentiniz için somut veriler elde etmek için ,
Patente ilişkin hukuki haklarınıza tecavüz edilmesi halinde zarar miktarınızı tam olarak belirleyebilmek ve davanıza dayanak yapabilmek için ,
Vergi muafiyetinden yararlanabilmek için değerleme yaptırmalısınız.
Kurumlar Vergisi Genel Tebliği Taslağı
(Seri No: 9)
Bu Tebliğde, 19/2/2014 tarihli ve 6518 sayılı Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunla 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununa eklenen 5/B maddesinin uygulanması ile ilgili açıklamalara yer verilmiş olup, 1 seri no.lu Kurumlar Vergisi Genel Tebliğinde "5.13. Yabancı fon kazançlarının ve bu fonların portföy yöneticiliğini yapan şirketlerin vergisel durumu" başlıklı bölümden sonra gelmek üzere aşağıdaki bölüm eklenmiş ve sonraki bölüm numarası buna göre teselsül ettirilmiştir.
"5.14. Sınai mülkiyet haklarında istisna
19/2/2014 tarihli ve 6518 sayılı Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 82 nci maddesiyle bu Kanuna eklenen "Sınai mülkiyet haklarında istisna" başlıklı 5/B maddesinde, Türkiye'de gerçekleştirilen araştırma, geliştirme ve yenilik faaliyetleri ile yazılım faaliyetleri neticesinde ortaya çıkan buluşlardan 1/1/2015 tarihinden itibaren elde edilen kazanç ve iratlara yönelik istisna uygulaması düzenlenmiştir.
5.14.1. Sınai mülkiyet haklarından elde edilen kazanç ve iratların kapsamı
Kurumlar vergisi mükellefleri tarafından Türkiye'de gerçekleştirilen araştırma, geliştirme ve yenilik faaliyetleri ile yazılım faaliyetleri neticesinde ortaya çıkan buluşların;
- Kiralanması neticesinde elde edilen kazanç ve iratların,
- Devri veya satışı neticesinde elde edilen kazançların,
- Türkiye'de seri üretime tabi tutularak pazarlanmaları halinde elde edilen kazançların,
- Türkiye'de gerçekleştirilen üretim sürecinde kullanılması sonucu üretilen ürünlerin satışından elde edilen kazançların patentli veya faydalı model belgeli buluşa atfedilen kısmının %50'si maddede belirtilen şartların yerine getirilmesi halinde, 1/1/2015 tarihinden itibaren kurumlar vergisinden müstesnadır.
Bu istisna uygulamasında,
- Patent, Türk Patent Enstitüsü (TPE) tarafından incelemeli sisteme göre verilmiş patenti,
- Faydalı model belgesi, TPE tarafından araştırma raporu sonucunda verilmiş faydalı model belgesini,
- Kiralama, patent veya faydalı model belgesine konu buluşun yurt içi veya yurt dışındaki gerçek veya tüzel kişilere inhisari veya inhisari olmayan lisans sözleşmesiyle belirli bir süre için kiralanmasını,
- Devir/satış, patent veya faydalı model belgesine konu buluşun yurt içi veya yurt dışındaki gerçek veya tüzel kişilere bedel karşılığı satılmasını,
- Seri üretime tabi tutularak pazarlama, münhasıran patent veya faydalı model belgesine konu özgün ürünün Türkiye'de üretilerek yurt içi veya yurt dışındaki gerçek veya tüzel kişilere satışa sunulmasını,
- Üretim sürecinde kullanma, patent veya faydalı model belgesine konu buluşun Türkiye'de gerçekleştirilen üretim sürecinde veya başka bir malın üretiminde kullanılmasını
ifade etmektedir.
Bu istisnanın uygulanmasında temel şart, kazanç ve iradın elde edildiği buluşlara ilişkin araştırma, geliştirme ve yenilik faaliyetleri ile yazılım faaliyetlerinin Türkiye'de gerçekleştirilmiş olmasıdır.
Buluşa yönelik hakların ihlal edilmesi neticesinde elde edilen gelirler ile buluş nedeniyle alınan sigorta veya diğer tazminatlar da istisna kapsamındadır.
5.14.2. İstisnadan yararlanacak olanlar
Bu istisna uygulamasından kurumlar vergisi mükellefleri ile gelir vergisi mükellefleri yararlanabilecektir.
İstisna şartlarının sağlanması kaydıyla, gerçek veya tüzel kişilerin tam veya dar mükellefiyete tabi olmasının istisna uygulanmasında bir önemi yoktur. Dar mükellef kurumlar tarafından Türkiye'de gerçekleştirilen araştırma, geliştirme ve yenilik faaliyetleri ile yazılım faaliyetleri neticesinde ortaya çıkan buluşlardan elde edilen kazanç ve iratlar için, bu kurumlar adına incelemeli sistemde patent veya araştırma raporlu faydalı model belgesi alınması halinde, istisna hükümlerinden faydalanılması mümkün olacaktır.
5.14.3. İstisnadan yararlanma şartları
5.14.3.1. İncelemeli sistemle patent veya araştırma raporu sonucunda faydalı model belgesi alınması
İstisna uygulamasına konu buluşun, 24/6/1995 tarihli ve 551 sayılı Patent Haklarının Korunması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname (KHK) kapsamında patent veya faydalı model belgesi verilerek koruma altına alınan buluşlar arasında olması ve buluşa ilişkin incelemeli sistemle patent veya araştırma raporu sonucunda faydalı model belgesi alınması şarttır.
Dolayısıyla, istisna uygulamasına konu edilecek buluşlar için TPE tarafından tescil edilmiş incelemeli sistemle patent veya araştırma raporu sonucunda faydalı model belgesi alınması gerekmektedir.
5.14.3.2. İstisna uygulamasından yararlanacak kişilerden olunması
İstisna uygulamasından yararlanabilecek kişilerin, 551 sayılı KHK'nın 2 nci maddesinde belirtilen nitelikleri taşıması ve bu kişilerin patentli veya faydalı model belgeli buluşu geliştirme yetkisini haiz bulunması şartıyla, patent veya faydalı model belgesinin sahibi ya da patent veya faydalı model belgesi üzerinde tekel niteliğinde özel bir ruhsata sahip olması gerekmektedir.
5.14.3.2.1. İstisnadan yararlanacak kişilerin 551 sayılı KHK da belirtilen nitelikleri taşıması
551 sayılı KHK'nın 2 nci maddesiyle sağlanan patent veya faydalı model belgesi korumasından;
- Türkiye Cumhuriyeti sınırları içinde ikametgâhı olan ya da sınai veya ticari faaliyette bulunan gerçek veya tüzel kişiler,
- Paris Anlaşması hükümleri dahilinde başvuru hakkına sahip kişiler ile
- Bu kapsam dışında kalmasına rağmen, Türkiye Cumhuriyeti uyruğundaki kişilere kanunen veya fiilen patent ve/veya faydalı model belgesi koruması tanıyan devletlerin uyruğundaki gerçek veya tüzel kişiler karşılıklılık ilkesi uyarınca
yararlanabilecektir.
5.14.3.2.2. Patent veya faydalı model belgesi üzerinde tekel niteliğinde özel bir ruhsata sahip olunması
551 sayılı KHK'nın 88 inci maddesi uyarınca, gerçek veya tüzel kişiler sahibi oldukları patent veya faydalı model belgesinin kullanma hakkını, milli sınırların bütünü içinde veya bir kısmında geçerli olacak şekilde lisans sözleşmesine konu edebilirler.
Patent veya faydalı model belgesine ilişkin lisans ise inhisari lisans veya inhisari olmayan lisans şeklinde verilebilmektedir. Aksi sözleşmede kararlaştırılmamışsa lisansın inhisari olmadığı kabul edilmektedir. Lisans veren, patent veya faydalı model belgeli buluşu kendisi kullanabileceği gibi üçüncü kişilere aynı buluşa ilişkin başka lisanslar da verebilmektedir. İnhisari lisans söz konusu olduğu zaman lisans veren başkasına lisans verememekte olup hakkını açıkça saklı tutmadıkça kendisi de patent konusu buluşu kullanamamaktadır.
Patent veya faydalı model belgesi üzerinde tekel niteliğinde özel bir ruhsata sahip olunması, lisans verenin kendisinin patentli veya faydalı model belgeli buluşu kullanamadığı inhisari lisans verilmesi halini ifade etmektedir. Ayrıca, lisans sözleşmesinde inhisari lisans sahibine patentli veya faydalı model belgeli buluşu geliştirme yetkisinin de tanınmış olması şarttır.
1/1/2015 tarihinden önce imzalanan ve lisans verenin patentli veya faydalı model belgeli buluşu kullanamadığı inhisari lisans sözleşmelerinde, inhisari lisans sahibinin, patentli veya faydalı model belgeli buluşu geliştirme yetkisinin herhangi bir şekilde kısıtlanmamış olması ve lisansların TPE tarafından tescil edilmesi şartıyla, bu istisnadan yararlanması mümkündür.
İnhisari lisans sahibi kişi ya da kurumların bu istisnadan yararlanabilmeleri için söz konusu lisans sözleşmelerinin TPE tarafından tescil edilmiş olması gerekmektedir. Ancak, inhisari lisans sözleşmesi dışındaki lisans sözleşmeleriyle patentli veya faydalı model belgeli buluşun kullanım haklarını alanlar, bu sözleşmeler TPE tarafından tescil edilmiş olsa dahi istisnadan faydalanamayacaklardır.
5.14.3.3. Buluşlara ilişkin araştırma, geliştirme ve yenilik faaliyetleri ile yazılım faaliyetlerinin Türkiye'de gerçekleştirilmesi
Patentli veya faydalı model belgeli buluşlardan elde edilen kazanç ve iratların bu istisnaya konu edilebilmesi için söz konusu buluşlara ilişkin araştırma, geliştirme ve yenilik faaliyetleri ile yazılım faaliyetlerinin Türkiye'de gerçekleştirilmiş olması esastır.
Dolayısıyla, yurt dışında gerçekleştirilen araştırma, geliştirme ve yenilik faaliyetleri ile yazılım faaliyetleri neticesinde ortaya çıkan buluşlar için Türkiye'de TPE tarafından tescil edilmiş patent veya faydalı model belgesi alınmış olsa dahi istisna uygulamasından yararlanılamayacaktır.
5.14.3.4. Değerleme raporu düzenlenmesi
İstisnadan yararlanılacak ilk yıl, oluşturacağı katma değer dikkate alınarak buluşun devri veya satışı hâlindeki değerinin tespitine yönelik Maliye Bakanlığı tarafından değerleme raporu düzenlenmesi şarttır.
5.14.4. İstisna uygulaması
Mükellefler, değerleme raporunun düzenlenmesi amacıyla Gelir İdaresi Başkanlığına başvuru yaptıkları tarihten itibaren patent veya faydalı model belgesinin koruma süresi içinde elde ettikleri kazanç ve iratları için istisnadan yararlanabileceklerdir.
551 sayılı KHK uyarınca incelemeli sisteme göre verilen patentlerde koruma süresi, TPE'ye başvuru tarihinden itibaren en fazla 20 yıl, araştırma raporu sonucunda alınan faydalı model belgesinin koruma süresi ise TPE'ye başvuru tarihinden itibaren en fazla 10 yıldır.
5.14.4.1. Değer tespiti ve değerleme raporunun düzenlenmesi
İstisna uygulamasına ilk defa konu edilecek patentli veya faydalı model belgeli buluşlarla ilgili olarak patent veya faydalı model belgesi sahipleri tarafından, Ek-3'te yer alan formata göre hazırlanacak ön değerleme raporuyla Gelir İdaresi Başkanlığına başvurulması gerekmektedir.
TPE tarafından tescil edilmiş patentli veya faydalı model belgeli buluşlara ilişkin olarak düzenlenecek ön değerleme raporunda mükellefler, bu buluşlarından, Gelir İdaresi Başkanlığına başvuru tarihine kadar elde etmiş oldukları tüm hasılatları ile kazançlarının tutarına da ayrıca yer vereceklerdir.
Mükellefler ön değerleme raporunda, patentli veya faydalı model belgeli buluşları için aşağıdaki yöntemlerin en az birine göre ayrı ayrı tespit edecekleri değerlere ve bu değerlerin tespitine ilişkin hesaplamalara yer vereceklerdir.
a) Maliyet bazlı yöntemler
Değerlemesi yapılacak patent veya faydalı modelin yeniden üretme yöntemi ile aynısının ya da yerine koyma yöntemi ile benzerinin geliştirilmesi için yapılan harcamaların esas alındığı maliyet bazlı yöntemlerde, aynı/benzer teknolojiyi üretmek için bugünkü maliyetler hesaba katılmaktadır. Bu maliyetler, gerekli malzemeler için yapılan harcamalar ile işçi maliyetleri gibi doğrudan maliyetlerin yanında, yönetim maliyetleri gibi bazı genel gider kalemlerini de içine alan dolaylı maliyetleri de kapsamaktadır.
Yerine koyma yöntemini, patent veya faydalı model belgesine konu buluşu satın almış olan; yeniden üretme yöntemini ise kendi buluşları için patent veya faydalı model belgesi alan mükellefler kullanacaklardır.
b) Pazar (piyasa) yöntemi
Patentli veya faydalı model belgeli benzer buluşların benzer değerlere sahip olduğu varsayımından hareketle, değerlemesi yapılacak buluşların yakın geçmişte lisans, devir vb. işlemlere konu olmuş benzer buluşlarla karşılaştırması yapılmak suretiyle değeri tespit edilmektedir. Ancak, mevcut patentli veya faydalı model belgeli buluşa benzer özellikli başka bir buluş olmaması durumunda bu yöntemin uygulanamayacağı tabiidir.
c) Gelir bazlı yöntemler
Gelir bazlı yöntemlerde, bir patentin veya faydalı model belgesinin ticarileştirilmesi sonucunda gelecekte işletme aktifine girecek olan nakit akımları bugünkü değerlerine indirgenerek değerlenmektedir. Bugünkü değerin hesaplanmasında Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası resmi iskonto oranları dikkate alınacaktır.
- Doğrudan nakit akımları yöntemi: Doğrudan ilgili buluşun kullanımına atfedilen nakit akımlarının tek tek belirlendiği ve söz konusu nakit akımlarının bugünkü değerlerine indirgendiği bu yöntemde indirgenmiş değerlerin toplamı patentin değerini vermektedir.
- Royalti ödemelerinden kurtuluş yöntemi: Patent sahibinin farazi olarak patentin sahibi olmadığı; ancak, aynı patenti başkasından kiraladığı kabul edilerek benzer niteliklerdeki royalti oranları tespit edilmektedir. Söz konusu patent kullanılarak oluşması beklenen hasılatın royalti oranıyla çarpımı sonucu royalti ödemesi hesaplanmakta ve royalti ödemelerinin bugünkü değerlerine indirgenmiş toplamı patentin değerini vermektedir.
- Çoklu dönem fazladan kazanç yöntemi: İlgili patentin varlığı nedeniyle elde edilen nakit akımlarının tamamen ilgili varlığa atfedildiği doğrudan nakit akımları yöntemini baz alan bu yöntemde, söz konusu patentin nakit akımlarını üretirken işletmenin aktifinde yer alan diğer varlıkların da kullanıldığı kabul edilmektedir. Bu nedenle diğer varlıklara, üretime katılmaları nedeniyle elde edilen nakit akımlarından pay verilmektedir.
- Nakit akımlarındaki artış yöntemi: Doğrudan nakit akımları yönteminin tersinin izlendiği bu yöntemde, patentin var olması veya olmaması durumunda elde edilecek olan nakit akımları arasındaki fark dikkate alınmakta ve bugünkü değere indirgenmektedir. Kullanılan kârlılık oranları belirlenirken, koruma süresi dolmuş olan benzer ürünler ile koruma süresi halen devam eden benzer ürünler arasındaki kârlılık farkı dikkate alınmaktadır.
d) Diğer değerleme yöntemleri
Değer tespitinde mükellefler yukarıda sayılan yöntemlere ilaveten hesaplamaya dayalı diğer yöntemleri de kullanabilirler.
Söz konusu başvurular değerleme raporunun düzenlenmesi amacıyla Vergi Denetim Kurulu Başkanlığına iletilecek olup mükelleflerin, Gelir İdaresi Başkanlığına başvuru tarihinden itibaren istisnadan yararlanabilmeleri mümkündür.
İstisnadan yararlanılacak ilk yıl, buluşun, oluşturacağı katma değer dikkate alınarak devir veya satış halindeki değerinin tespitine yönelik değerleme raporu vergi müfettişleri tarafından düzenlenecektir.
Araştırma, geliştirme ve yenilik faaliyetleri ile yazılım faaliyetlerinin bir kısmının yurt dışında gerçekleştirilmiş olması halinde, buluşun değerleme raporunda tespit edilen değerinin söz konusu faaliyetlerin Türkiye'de yapılan bölümüne isabet eden kısmı, yurt içinde gerçekleştirilen faaliyetlere ilişkin harcamaların toplam harcamalara oranı dikkate alınarak belirlenecek ve belirlenen bu tutar istisna uygulamasında dikkate alınmak üzere raporda ayrıca belirtilecektir. Bu tutarın tespitinde, yurt dışından alınan hizmetler dahil yurt dışında gerçekleştirilen tüm harcamaların ilişkin olduğu faaliyetler, yurt dışında gerçekleştirilen faaliyet kapsamında dikkate alınacaktır.
Öte yandan, vergi müfettişlerince tespit edilen değer ile patent veya faydalı model belgesinin tescil tarihinden başvuru tarihine kadar elde edilen kazançlar arasındaki fark, düzenlenecek değerleme raporunda, yararlanılabilecek azami istisna tutarı olarak belirlenecektir.
Düzenlenen değerleme raporu Gelir İdaresi Başkanlığına gönderilecektir. Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından değerleme raporunun bir örneği mükellefe gönderilerek istisnadan yararlanılabilecek toplam tutar hakkında bilgi verilecektir.
Her bir patentli veya faydalı model belgeli buluş için bir defaya mahsus olmak üzere değerleme raporu düzenlenecek ve bu raporda tespit edilen değer koruma süresince bu istisnadan faydalanacak tüm mükellefler için güncellenmeksizin geçerli olacaktır. Dolayısıyla, patent veya faydalı model belgesinin devri, satışı veya inhisari lisansa konu edilmesi durumlarında patent veya faydalı model belgesini devralan, satın alan veya inhisari lisans sahipleri adına ikinci bir değerleme raporu düzenlenmesi söz konusu olmayacaktır.
Mükellefler, Gelir İdaresi Başkanlığına verilen ön değerleme raporunda yer alan tahmini değer dikkate alınarak istisnadan yararlanmaya başlayabileceklerdir. Ancak, yararlanılan istisna tutarının, vergi müfettişleri tarafından düzenlenen değerleme raporunda patent veya faydalı model belgesine ilişkin tespit edilen değere göre mükelleflerin yararlanabileceği azami istisna tutarından fazla olması halinde, haksız yere yararlanılan tutarlar nedeniyle zamanında tahakkuk ettirilmeyen vergiler vergi ziyaı cezası ve gecikme faizi ile birlikte mükelleflerden aranacaktır.
5.14.4.2. İstisna kazancın tespiti
Her bir mükellef tarafından yararlanılabilecek istisna tutarı; değerleme raporunda belirtilen bedelin %50'sini, bu madde kapsamında yararlanılabilecek toplam istisna tutarı ise değerleme raporunda belirtilen bedelin %100'ünü aşamayacaktır.
Örnek 1: (B) A.Ş. 6/5/2013 tarihinde TPE'ye yapmış olduğu başvuruya istinaden 6/7/2015 tarihinde aldığı patente ilişkin olarak hazırladığı ön değerleme raporunda patentin değerini 6.000.000 TL olarak öngörmüş ve 27/10/2015 tarihinde Gelir İdaresi Başkanlığına başvurmuştur. (B) A.Ş. söz konusu patentten doğan tüm haklarını 13/1/2016 tarihinde 5.000.000 TL'ye (C) A.Ş.'ye satmış ve 4.000.000 TL kar elde etmiştir. 4/4/2016 tarihinde vergi müfettişi tarafından düzenlenen değerleme raporunda tespit edilen değer 5.000.000 TL'dir.
(C) A.Ş. bu patentin kullanım haklarını, 2/1/2017 tarihinde iki yıl süre ile (E) Ltd. Şti.'ne inhisari lisans sözleşmesiyle vererek 2017 döneminde 1.000.000 TL, 2018 döneminde ise 500.000 TL kazanç elde etmiştir.
(E) A.Ş. de söz konusu buluşu seri üretime tabi tutarak 2017 döneminde 2.000.000 TL, 2018 döneminde ise 1.000.000 TL kazanç elde etmiştir.
Buna göre;
Mükellef bazında yararlanılabilecek azami istisna tutarı | = | Buluşun değerleme raporunda tespit edilen değeri | X | 0.50 |
= = |
5.000.000 TL 2.500.000 TL |
x |
0.50 |
Mükellef | Buluştan elde edilen kazanç | Kazanç dönemi | Yararlanılacak istisna tutarı | Kalan toplam istisna tutarı |
(B) A.Ş. | 4.000.000 TL | 2016 | 2.000.000 TL | 3.000.000 TL |
(C) A.Ş. | 1.000.000 TL | 2017 | 500.000 TL | 2.500.000 TL |
(E) A.Ş. | 2.000.000 TL | 2017 | 1.000.000 TL | 1.500.000 TL |
(C) A.Ş. | 500.000 TL | 2018 | 250.000 TL | 1.250.000 TL |
(E) A.Ş. | 1.000.000 TL | 2018 | 500.000 TL | 750.000 TL |
Mükellef bazında yararlanılabilecek azami istisna tutarı | = | Buluşun değerleme raporunda tespit edilen değeri | x | 0.50 |
= = |
3.000.000 TL 1.500.000 TL |
x |
0.50 |
Mükellef | Buluştan elde edilen kazanç | Kazanç dönemi | Yararlanılacak istisna tutarı | Kalan toplam istisna tutarı |
(F) A.Ş. | 1.000.000 TL | 2015 | İstisnaya konu edilemeyecektir. | |
(F) A.Ş. | 2.000.000 TL | 2018 | 1.000.000 TL | 2.000.000 TL |
(F) A.Ş. | 1.800.000 TL | 2019 | 500.000 TL | 1.500.000 TL |
(H) A.Ş. | 400.000 TL | 2019 | 200.000 TL | 1.300.000 TL |
(K) A.Ş. | 3.000.000 TL | 2020 | 1.300.000 TL | 0 |
Rakiplerinizden sıyrılıp bir adım öne geçmek, fark edilebilmek ve kalıcı olmak için vakit kaybetmeden bizi arayın.
Uzman kadromuzun danışmanlığında tescil işlemlerinizi tamamlayalım.